Humanismen
i antikken - renessansen (Leonardo da Vinci) og
opplysningstiden (Francois Voltaire, Immanuel Kant)
Leonardo da Vinci ansees av mange som et prakteksempel på et renessansemenneske. Selv om han ikke selv var noen humanist, viste han humanistiske verdier gjennom sitt arbeid med å studere menneskelig anatomi, natur og klima, og maleriene hans var realistiske og naturtro. Han lagde mange oppfinnelser som var svært forut for sin tid, og har blant annet oppfunnet helikopteret, stridsvognen, kalkulatoren og en grunnleggende teori for platetektonikk.
I renessansen fikk humanismen en oppblomstring. Man skulle heve seg over religion og overtro, og benytte seg av vitenskap for å finne svar på de store spørsmålene. Man begynte å benytte empiri, og gjennom oppfinnelsen av boktrykkerkunsten ble forskningen lettere tilgjengelig for folk flest. Flere og flere lærte seg å lese. Renessansemenneskene ville søke tilbake til antikkens verdigrunnlag, selv om noen vil hevde at de ikke nødvendigvis visste så veldig mye om hva verdigrunnlaget i antikken var.
Leonardo da Vinci ansees av mange som et prakteksempel på et renessansemenneske. Selv om han ikke selv var noen humanist, viste han humanistiske verdier gjennom sitt arbeid med å studere menneskelig anatomi, natur og klima, og maleriene hans var realistiske og naturtro. Han lagde mange oppfinnelser som var svært forut for sin tid, og har blant annet oppfunnet helikopteret, stridsvognen, kalkulatoren og en grunnleggende teori for platetektonikk.
Da opplysningstiden kom, sto kirken svakere enn noensinne.
Borgerskapet begynte å ta plass i samfunnet, og krevde mer og mer makt,
samtidig som at naturvitenskapen begynte å komme med mer logiske forklaringer
på ting kirken før hadde hatt monopol på. Disse tendensene ble samlet under
opplysningstiden, og man satte fram krav om folkestyre, menneskerettigheter, og
sekularisering.
En av galleonsfigurene for dette tankesettet i
opplysningstiden var Francois-Marie Voltaire, som angrep katolisismen, og som
var en av de fremste forkjemperne for ytringsfrihet, religionsfrihet og
sekularitet.
I opplysningstiden dukket det også opp en tanke om
menneskelikhet, og at moral og etikk ikke nødvendigvis måtte springe ut fra en
skapergud, men også kunne komme fra mennesket og menneskets fornuft. En
forkjemper for dette synspunktet var Immanuel Kant, som med sin filosofi hva
angår fornuften ansees av mange som et stort dreiepunkt for vestlig filosofi.
Som dere ser har det humanistiske verdisettet alltid vært i
spissen for fremskritt og utvikling, og de fleste mennesker som omtales som «forut
for sin tid» har tilhørt dette. Humanismen har bidratt med å trekke
menneskeheten mot fornuft, sekularisering, menneskerettigheter og demokrati, og
vi får håpe at det fortsetter med dette.
Lærarkommentar:
SvarSlettInnlegget tar ikkje for seg antikken, noko overskrifta antyder. Elles eit bra innlegg!
Nokre kommentarar:
«for folk flest. Flere og flere lærte seg å lese». Folk flest kunne ikkje lese, folk flest var bønder. Renessansehumansimen var ei strømning som i hovedsak påverka eliten i samfunnet.
«de fleste mennesker som omtales som ‘forut for sin tid’ har tilhørt [humanisme]» Denne påstanden kan ikkje stå åleine. Denne påstanden må dykk føre bevis for. Vi kan ikkje godta dette utan vidare.