Ordet profan
betyr ”utenfor det hellige”. Profane humanister avslår at det finnes en gud, og
kan være agnostikere eller ateister. Agnostisisme går ut på at man ikke kan
vite om noe finnes dersom det er utenfor vår erfaring. Ateister har en
oppfatning om at gud eller guder ikke eksisterer. I Profan humanisme har man
mer fokus på fornuft og vitenskap. Religiøs åpenbaring blir regnet som en
illusjon eller en privatsak. Bibelen sidestilles med andre skrifter fra
oldtiden, og skal ikke ha krav på en spesiell autoritet. Det medfører at man
kan trekke ut gode verdier fra andre tekster på lik linje som fra Bibelen. De
har et historiesyn som er grunnfestet i akademia.
Mennesket
regnes som godt. Vonde handlinger er på grunn av manglende kunnskap eller
psykiske skader. Mennesket er en enhet og det er ingenting i mennesket som kan
overleve døden. Innenfor profan humanisme er livet etter døden utenkelig, man
må leve livet sitt mens det pågår her og nå.
Normgrunnlaget
er fornuft, vitenskap, gjensidighetsprinsippet og menneskerettserklæringene. De
etiske reglene til Bibelen får ikke noen spesiell betydning.
Kristne humanister
er monoteister. Det eksisterer bare én gud innenfor monoteistiske religioner. I
kristen humanisme er religiøs åpenparing et faktum. Det står om skapelsen,
tilgivelse og nestekjærlighet i Bibelen. Kristne humanister står for at dette
er tidløse sannheter. De gir også uttrykk for at Bibelen inneholder noen
negative standpunkter, som blant annet kvinnesynet. Dette forklares som
beskrivelser av fortidens samfunn, og det argumenteres for at dette ikke
representerer det verdisynet vi har i dag. . Når det gjelder historiesynet, har
kristne humanister mest fokus på det vitenskapelige, men utelukker ikke
skapelsen. Det er uenighet om hvordan skapelsen foregikk, og i hvor stor grad
skildringene av skapelsen i Bibelen stemmer overens med vitenskapen. Mennesket er godt, men velger likevel ikke
alltid å gjøre det gode. Mennesket regnes som en enhet. Det er uvisst om det
finnes et liv etter døden. Når det gjelder spørsmålet om fortapelse, mener de
at dersom man havnet i helvete, ville det stride mot tanken om en kjærlig gud.
Normgrunnlaget for kristen humanisme er fornuft, den gylne regel og budet om
nestekjærlighet.
Ut i fra
dette kan vi lage en dikotomi av to ytterpunkter: profan humanisme og
kristendom. Man tar ofte i bruk andre ord som sekulær eller ikke-religiøs
humanisme. Sekulær betyr ikke-religiøs. Disse ordene har forskjellige
vinklinger, men forskjellene er ikke særlig store. Kristen humanisme ligger
midt i mellom. De kristne humanistene vedkjenner seg som kristne, men har den
rasjonelle og kritiske fornuften med seg. Det er også viktig å vite at ulike
humanistiske grupperinger har et forskjellig syn på humanisme. Noen
mennesker velger ikke å holde seg innenfor en spesiell religiøs- eller ikke
religiøs gruppering, men lar seg kanskje inspirere fra begge deler.
Lærarkommentar:
SvarSlettVeldig bra innlegg som de avslutter på ein svært god måte med ei oppsummering som tar høgde for mangfald innanfor ytterpunkta. Bra!!